Historian om Pukeberg | Glasriket

Historian om Pukeberg

Miljön här i Pukeberg är en ovanligt sammanhållen och bevarad glasbruksmiljö. Den lilla bruksgatan med lönnallé är unik. Många byggnader finns bevarade och de härstammar från olika epoker i glasbrukets historia; Kraftcentralen, Sodamagasinet, Klockmagasinet, Nya hyttan som nu kallas Konserthyttan, brukskontoret mm.

Pukeberg bruksområde
Pukeberg bruksområde

Grundaren av Pukebergs glasbruk var en glasblåsarmästare som jobbat både på Kosta, Transjö och Boda glasbruk. Han hette Conrad Wilhelm Nyström och startade Pukeberg 1871 tillsammans med 2 kompanjoner (som han efter 2 år köpte ut). Pukeberg började tidigt sitt samarbete med Arvid Böhlmarks Lampfabrik i Stockholm. Man tillverkade de olika glasdelarna till fotogenlampor. 1894 köptes bruket av Arvid Böhlmark, och blev en del av Arvid Böhlmarks Lampfabrik. 1964 flyttade AB Arvid Böhlmarks Lampfabrik sitt huvudkontor och hela armaturtillverkningen till Pukeberg. Lamptillverkningen upphörde 1977.

Känt glas från Pukeberg
Pukeberg kom genom sin långa samverkan med Böhlmarks Lampfabrik att bli känt för sitt högkvalitativa lampglas. Under åren har här tillverkats allt från glas till fotogenlampor och olika former av elektriska belysningsarmaturer till neonskyltar. Ljusglober till bensinpumpar var en särskilt stor produkt åren kring 1930. Pukeberg var det enda glasbruket i Sverige som hade halvautomatisk tillverkning av bl a gängglober.

Bruks- och prydnadsglas tillverkades hela tiden parallellt med belysningsglaset. Därför kunde denna del av produktionen också fortsättanär man lade ner lampglastillverkningen 1977.

Uno Westerberg var anställd formgivare på Böhlmarks i Stockholm redan 1935. Han ritade lampor, men även hushålls- och prydnadsglas för Pukeberg ända fram till 1978.

Göran Wärff började sin bana som formgivare då han anställdes på Pukeberg 1958 för att rita nytt hushållsglas. Servisglaset Rustica är en av alla hans skapelser, som säljer bra än idag! Göran Wärff fortsatte sedan sin karriär vid Kosta glasbruk, och är idag en av de mest kända glasformgivarna i Glasriket.
Under samma tid var även Ann Wolff engagerad vid bruket. Hon arbetade med grafisk design för Pukeberg och formgav bl a förpackningar, men även den symbol för logotypen som Pukeberg använder än idag.

Eva Englund arbetade på Pukeberg som formgivare under 1960-talet. När bruket köptes av de nuvarande ägarna 1989 anlitades åter Eva för att formge nya kollektioner, bl a den uppmärksammade serien Malakit. Det byggdes en ateljé till henne i delar av det gamla mönstersliperiet.

Namnet Pukeberg
Pukeberg var namnet på det lilla hemman som låg här under 1800-talet. Ordet ”Puke” betyder egentligen puckel eller puckelrygg, men kan även betyda trollväsen eller ”liten djävul”. Enligt folktron bodde det en sådan i berget mitt emot förvaltarbostaden.